Wednesday 19 February 2014

Senyuman semanis gula….



Baru-baru ini kawan Ustaz Sensei bercerita :


“Kat pantry ofis saya, gula, teh, susu dan semua bahan nak buat macam minuman semuanya kena bawak sendiri. Ada la juga yang tong-tong (kongsi) duit beli lepas tu letak kat situ, saya orang baru segan nak masuk dalam kumpulan ni, siap ada nama : “teh tarik crew”… 


Saya pun bawak la gula sendiri. Depan saya ni ada seorang budak perempuan Atifah nama dia (bukan nama sebenar), selalu lupa nak beli gula sendiri, jadi satu hari tu dia mintak pinjam, sebab sorang lagi kawan ada minta juga gula yang saya bawa… katanya : 


“Atifah pinjam yee, nanti ganti balik.”


Saya kata kat dia, “Ala… tak payah ganti pun takpe, pakai je. Kalau Atifah nak guna, aku takder kat meja, boleh cari kat drawer bawah ni…” (sambil menunjukkan tempat saya simpan).


Atifah ni guna tak banyak mana pun…. Dia ambil dua kali je. 


Tiba-tiba satu hari dia datang kat meja saya.


“Fairus (bukan nama sebenar), nah… ni Atifah ganti gula yang Atifah pinjam,” katanya sambil tersenyum. Saya kaget bukan main. Memang tak harap pun dia balas apa-apa.


“Ehh… jangan la macam ni. Tak pe, tak payah ganti pun tak pe,” saya senyum balik.


“Jangan la macam tu. Ambil la,”


“Tak pe… letak kat tempat Atifah. Nanti kalau gula aku dah abes, aku minta kat Atifah…”
 

“Jangan la macam tu. Ambil la…”


“-Eerr…. Jangan le sampai sekilo. Banyak sangat ni. Atifah guna gula yang aku bawak berapa kali je,”


“Tak apalah… rezeki Fairus ni….” Saya pun ambil gula tu darinya, senyum sambil ucap terima kasih.
Tak sangka betul ada juga orang macam ni. Kongsi rezeki sama-sama.


Ustaz Sensei senyum. Ustaz Sensei kata kat dia :


 “Allah Maha Kaya bro. Kita takkan jangka rezeki yang Dia nak beri pada kita. Bila kita memerlukan, kita doa atau berkongsi rezeki dengan orang lain, maka Allah akan murahkan lagi rezeki kita. Luaskan lagi pintunya. InsyaAllah, “ Kata saya sambil beredar. 


Nampaknya sebulan ini senyumannya pasti semanis gula, 


InsyaAllah.




No comments:

Post a Comment